Varsling
Bitastad ønsker å korrigere alle forhold som er kritikkverdige på lavest mulig nivå og legge til rette for at de blir tatt opp og løst på best mulig måte. Vi skal ha en kultur der det er aksept for å ta opp bekymringer og reise kritiske spørsmål på en konstruktiv måte internt.
Hva er varsling?
Varsling innebærer at noen, ofte en arbeidstaker, gjør oppmerksom på kritikkverdige forhold på en arbeidsplass, i en organisasjon eller lignende. Personen som varslet kalles gjerne varsler.
Kritikkverdige forhold er brudd på lover/forskrifter, interne prosedyrer/retningslinjer herunder etiske retningslinjer og en alminnelig oppfatning av hva som er forsvarlig eller etisk akseptabelt.
Når kan/skal man varsle?
Dersom du har forsøkt eller synes det blir vanskelig å ta kritikkverdige forhold opp direkte med den det gjelder, kan du varsle. Det er ikke alltid enkelt å vite om det man har erfart er kritikkverdig. Listen under er ment som et utgangspunkt:
- Underslag og tyveri
- Brudd på lover, regler og interne retningslinjer
- Svikt i sikkerhetsrutiner og fare for liv og helse
- Mobbing og trakassering, rusmisbruk, diskriminering og rasisme
- Seksuell trakassering
- Mistanke om økonomiske misligheter (herunder mistanke om underslag, tyveri, bedrageri, korrupsjon, anskaffelser, økonomisk utroskap m.m.)
- Sosial dumping eller annen arbeidslivskriminalitet
Hvem kan varsle?
Hvem som helst.
Må man identifisere seg?
Man kan varsle:
- åpent, da står man fram med navn til sakens parter.
- konfidensielt, da er det bare den som mottar varselet som vet hvem varsleren er.
- anonymt, da vet ingen hvem du er. Det er ofte svært vanskelig å undersøke og finne tilstrekkelig informasjon i saker der det varsles anonymt. Det er ofte behov for å be om tilleggsopplysninger i varslingssaker for å komme videre i undersøkelsene, og dette er umulig om man ikke vet hvem som har varslet.
Vi oppfordrer til i størst mulig grad å varsle åpent eller konfidensielt.
Hvordan varsle?
Varsling kan skje på følgende måter:
- Hvis du er ansatt: muntlig eller skriftlig til nærmeste leder, tillitsvalgt, verneombud, bedriftshelsetjenesten eller sentral varslingskanal.
- Hvis du er frivillig, gjest, hjelpemottaker, medlem eller annet: muntlig eller skriftlig til den som er nærmeste overordnet til den som du varsler om. Dersom dette ikke er aktuelt, for eksempel fordi du ikke vet hvem nærmeste overordnede er, kan du varsle til sentral varslingskanal; se nedenfor.
Her kan du varsle:
Ønsker du å varsle om kritikkverdige forhold i Bitastad så trykker du her
Varslingstjenesten driftes av rådgivnings- og revisjonsfirmaet BDO AS.