Gå til hovedinnhold
Hvordan jobber kjedene i konsernet med bærekraft?

Bærekraftige tiltak

Big Bite er ofte første arbeidsgiver for mange av våre medarbeidere. Dette er et ansvar vi tar på alvor!  Vi har gjennom mange år bygget opp et solid onboarding program for nye medarbeider som tar de fra nybegynnere i arbeidslivet til erfarne og kompetente medarbeidere. Vi gir unge mennesker uavhengig av bakgrunn og utdanningsnivå en sjanse til en god start på arbeidslivet. VI er en bedrift som skal lære de ansvar og toleranse både i arbeidslivet og i livet generelt For Big Bite resulterer det i en mangfoldig bedriftskultur med et inkluderende arbeidsmiljø.

Bra for unge lovende, bra for Big Bite og bra for samfunnet!

 

I SOT kan gjesten velge mellom burger av storfe, kylling, rødbete eller plante. Nå vil vi at flere av de tradisjonelle burgerkundene skal teste ut våre knallgode plantebaserte alternativer. For å gjøre valget enklere for gjestene gjør vi nå alle våre plantebaserte alternativer billigere enn alternativene med kjøtt. Bra for lommeboka, bra for miljøet og godt for kroppen.

 

 

Vi vet at Kompis kan bli bedre på matsvinn, og dette er noe vi jobber med. Vi har i dag pilotert en restaurant, hvor alt matsvinn kartlegges. Målet er at Kompis på sikt skal ha full kontroll på alt matsvinnet i kjeden. Ved å kartlegge hvor matsvinnet kommer fra, kan vi gjøre gode tiltak for å minske matsvinnet i hele kjeden vår.

 

Jordbærpikene er en koselig møteplass hvor du kan senke skuldrene og nyte god mat sammen med andre. Nå kan du enkelt velge blant flere smaksrike plantebaserte retter, laget i våre lokale kjøkken. Se etter det grønne symbolet  🌱. Gjennom vårt samarbeid med Too Good To Go kan du bidra til å redusere matsvinn ved å redde forundringsposer med overskuddsmat fra våre caféer. Sammen gjør vi en forskjell <3

 

Vi skal bidra til FNs mål om å redusere matsvinn med 50% innen 2030. I alle restaurantene våre oppfordrer vi derfor gjestene til kun å forsyne seg med det de klarer å spise opp. Dette ser vi reduserer svinnet. Samtidig har vi fokus på å velge energibesparende utstyr som nå fases inn i alle restaurantene.
Bra for oss og bra for kloden!

 

 

På konsernnivå fokuserer vi på bærekreftige tiltak som treffer alle kjedene og selskapene våre.

127A2616.jpg

ETABLERING:

I avdelingen der vi jobber med nyetableringer av restauranter så setter vi oss nå ned sammen med hver enkelt kjede og våre arkitekter for å se på designmanualen til kjedene. Formålet med dette er å se om vi skal gjøre endringer i materialvalg og endre til andre innsatsfaktorer som er mere bærekraftige.

127A2523.jpg

 

HR:

Vi jobber mye med bærekraftsmål 8 - Anstendig arbeid og økonomisk vekst. For å jobbe mot dette ser vi viktigheten av gode utviklingsprogrammer som gjør at medarbeiderne våre kan oppleve jobbengasjement og se muligheter for utvikling innenfor konsernet. Vi har blant annet kokkeskole, lederutviklingsprogram, utvikling av regionledere, talentprogram samt digital trening for alle ansatte før oppstart ute i restaurant. Et måltall for oss er derfor graden av internrekruttering. I 2021 hadde vi 26% internrekruttering. Målet for 2022 er 40%

127A2705.jpg

Finans:
Vi tror det er viktig å ha målinger for å få til endring. Dette gjelder også på bærekraftsområdet. Vi jobber kontinuerlig med å få til bedre målinger for at Bitastad og til slutt kunden skal kunne ta informerte valg